Præmatur - Spiser meget lidt

5. april 2010

Alder:
1 mdr.

Præmatur - Spiser meget lidt

Kære Helen,

Vi fik en dejlig lille dreng på 2800 gr. d. 6. marts (havde ellers termin d. 6. april, men fødte pretermt pga. for tidlig vandafgang efter at have ligget på hospitalet i over 5 uger).

Vores lille søn (som er vores andet barn - storebror er 4,5) havde en lidt vanskelig start og fik vejrtrækningshjælp gennem hhv. respirator i et lille døgns tid samt C-Papp i to dage, da hans kredsløb umiddelbart havde vanskeligt ved at omstille sig livet uden for livmoderen. Han fik det hurtigt meget bedre men fik fra starten sin føde gennem en sonde.

Pga. langvarigt sengeleje for mit eget vedkommende, akut kejsersnit, infektionbehandling samt min søns sondemadning m.m., havde jeg vanskeligt ved at starte med amningen, men begyndte dog på 2. dagen at malke ud. I starten ganske lidt men siden lidt mere. Det blev dog aldrig til store mængder dvs. aldrig over 50 ml. pr. udmalkning (hver 3. time).

Hospitalets og vores plan var, at min søn skulle lægges til brystet i forbindelse med hvert måltid.
Vi skulle så notere, hvor længe (i antal minutter) han blev ammet effektivt. Han lå typisk i 15 til 30 minutter - men suttede effektivt kun i 2-3 minutter hvorefter han faldt i søvn. Afslutningsvis skulle han suppleres med sonde mhp. at få opfyldt sit næringsbehov.

Ved hjælp af sondebetjeningen kunne vi/hospitalet måle hans aspirat, der bestod af ammemælk, som typisk bestod af 3-7 ml, hvilket er alt for lidt.

Vores 8 døgnspiseseancer bestod af følgende:

1) Først lægges til brystet (tage tid på effektiv sutning)

2) Supplere med Sonde

3) Udmalke med brystpumpe

Denne plan var umiddelbart udmærket MEN meget opslidende, ...

Annonce

... da det samlet tog ca. 1½ time 8 gange i døgnet, således at det aldrig blev muligt for mig at få hvilet/sovet rigtigt. Derfor måtte jeg træffe den beslutning at afprøve sutteflaske og mme. mhp. at se, om min søn derved ville spise mere selv, så vi kunne seponere sonden, da vi er lidt bange for, at han skal vænne sig til sonden, så den senere bliver endnu sværere at slippe af med.

Situationen er nu den, at min lille søn (der i øvrigt nu vejer lidt over 3500 gr.), kun spiser ca. 20-30 ml. vha. sutteflaske, og får resten gennem sonde.
Somme tiden (ikke efter hvert måltid) kaster han ca. 15-20 ml. op af den mængde han har spist. Der er ikke tale om gylpen men om en lind strøm af tyk opkastning, som gør os fortvivlede. Da opkasningerne ikke optræder efter hvert måltid kan det vel næppe være egentlig relux/slap mavemund - eller kan det?

Vores primære spørgsmål er, hvilke erfaringer du har med lign. forløb, og hvilke råd du kan give os mhp. at få vores søn til at kunne spise mere gennem flaske, så vi kan skille os af med sonden.
Eller skal vi forberede os på at have sonden som hjælp i lang tid endnu?

Vores søn er god til at melde sig, når han er sulten hvilket vil sige ca. hver 3. time. Men når han får tilbudt en dejlig lun flaske spiser han hastigt i ca. 3 minutter, hvorefter han falder i søvn. Vi har prøvet at skifte ham inden måltiderne, så han kunne blive mere frisk og vågen, at massere ham under fødderne og i hænderne, hvilket han nyder - men det får ham ikke til at spise i længere tid. Heller ikke hvis vi masserer hans gane med flaskesutten.

Hvad kan vi gøre?

På forhånd mange tak for dine råd.

Mange hilsener
Olga

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.